نیروهای صنعاء

با رسیدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به نزدیکی شهر مأرب و «حزم» مرکز استان «الجوف»، حزب «اصلاح» و دولت مستعفی یمن بناچار به وساطت‌های محلی و منطقه‌ای روی آورده‌اند تا مانع پیشروی ارتش صنعاء شو

به گزارش مشرق، جرقه اولیه درگیری میان ارتش و کمیته مردمی یمن و نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های «نهم»، «الجوف» و «مأرب» از بیست و هشتم آذرماه زده شد که نیروهای ائتلاف سعودی بر خلاف آتش‌بسی که برقرار بود، به سمت مواضع نیروهای صنعاء در «جبل بیاض» پیشروی کردند و بخش‌های گسترده‌ای از آن را گرفتند تا به پایتخت حمله کنند، اما روز بعد، با پاتک شدید ارتش یمن و پیشروی گسترده آن روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید:

استخدام دوباره «القاعده» به دست ائتلاف سعودی در یمن

نیروهای صنعا به دروازه شهر مأرب رسیدند

نیروهای ارتش یمن توانسته‌اند به صورت کامل بر «فرضه نِهم» و «مفرق الجوف» (تقاطع جوف) مسلط شوند. مفرق الجوف محل اتصال سه استان صنعاء، مأرب و الجوف است و کسی که بر این نقطه راهبردی مسلط شود مناطق گسترده‌ای را زیر آتش‌بار خود خواهد داشت. این دستاورد ارتش یمن آنقدر پررنگ بود که روزنامه الاخبار در گزارشی آن را بزرگترین تحول میدانی یمن در چند ماه اخیر توصیف کرد.

رسانه‌های عربی از جمله روزنامه الاخبار از هفته گذشته اعلام کردند، وساطت‌های محلی و منطقه‌ای باعث شده دو شهر مأرب و حزم مرکز استان ‌الجوف از درگیری‌های نظامی به دور باشند و انصارالله پذیرفته که عملیات پیشروی را در شرق این دو شهر متوقف کند به شرط آنکه زمام امور در دست قبائلی باشد که نمی‌خواهند مناطقشان درگیر جنگ شود و اجازه دهند انصارالله به صورت مسالمت‌آمیز بر این شهرها مسلط شود.

پس از آنکه ارتش یمن طی روزهای گذشته حمله گسترده‎ای علیه نیروهای دولت مستعفی و نیروهای وابسته به حزب «اصلاح» در دو شهر «مدغل و صراوح» داشتند، شدت درگیری‌های مسلحانه در دروازه غربی شهر مأرب -که تحت تسلط نیروهای حزب اصلاح است- با میانجی‌گری‌های محلی و بین‌المللی کم شده است.

الاخبار در گزارشی در این زمینه نوشت، نیروهای صنعاء به شهر مأرب بسیار نزدیک بودند اما حزب اصلاح که بزرگترین بازنده نبرد نهم به شمار می‌رود برای حفظ دستاوردهای اقتصادی خود در این استان –که یک سالی است آن را مانند پایتخت خود می‌داند- به تلاش برای آتش‌بس روی آورد. این حزب دست به دامن قطر شد و از آن خواست نزد صنعاء میانجی‌گری کند تا شهر مأرب را از پیامدهای تشدید اقدامات نظامی دور نگه دارد، انصارالله هم میانجی‌گری دوحه را پذیرفت.

موقعیت استان‌های یمن

در همین زمنیه «جلال الشرعبی» یک روزنامه‌نگار در دفتر سفیر سعودی در یمن «محمد آل جابر» در توییتر خود نوشت، «سلطان العراده» استاندار مأرب که وابسته به حزب الاصلاح است هیأتی را به صنعاء فرستاد و این هیأت سه دیدار با سران انصارالله داشت که در این دیدارها درباره توافقی شامل عدم پیشروی نیروهای انصارالله به سمت مأرب رایزنی شد.

در ادامه این گزارش آمده، مذاکرات مشابهی نیز میان «امین العکیمی» استاندار جوف وابسته به دولت هادی و سران انصارالله در جریان است، «حمید العکیمی» پسر استاندار الجوف و فرمانده تیپ ۱۵۵ پیاده ارتش دولت مستعفی به صنعاء رفته و با «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن دیدار کرده و انصارالله پذیرفته که به سمت شهر «حزم» مرکز استان الجوف پیشروی نکند به این شرط که این شهر بدون درگیری به ارتش یمن تحویل داده شود.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله در اظهاراتی رسانه‌ای اعلام کرد، وجود وساطت‌های منطقه‌ای مانع از ورود نیروهای صنعاء به شهر مأرب شد. وی افزود: «آتش‌بس عیب نیست بلکه افتخار انصارالله است زیرا جلوی خونریزی را می‌گیرد».

البخیتی در ادامه درباره آتش‌بس سابقی که با حزب اصلاح در جبهه نهم برقرار شده بود و این حزب آن را نقض کرد، گفت: ما از سوءنیت و طمع حزب اصلاح آگه بودیم اما آن را با معادله ثروت (نفت و گاز مأرب) در مقابل آتش بس پذیرفتیم تا بتوانیم به بقیه جبهه‌ها بپردازیم.

البخیتی امروز (دوشنبه) نیز در گفت‌وگویی با شبکه «العالم» تأکید کرد، پیشروی ارتش یمن به سمت مأرب و الجوف ادامه دارد اما دلیل عدم ورود این نیروهای مسلح به شهر مأرب، میانجی‌گری‌های عربی و مسایل انسانی بوده تا فرصتی به حزب اصلاح برای بازنگری و تعهد به التزاماتش داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    8 1
    خیلی خوب بود کار خیلی خوبی کرده اند- شرمنده نمودن دشمن بزرگترین شکست برای آن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس